Titul
„zakladatel-áčárja,“
jak jej používá Nišikánt Sanjál, je omezen na tyto čtyři
významné historické osobnosti, které se jinak běžně označují
jako „sampradája-áčárjové“.17
„Zakladatel-áčárja“
bylo jejich zvláštní označení. V tomto světle je pochopitelné,
že Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura sám tento titul
nepoužíval. V důsledku toho není snadné nalézt na
stránkách časopisu Harmonist slova „zakladatel áčárja“
uvedená nenápadným, ale přesto důvěrným způsobem, aby
odkazovala na prezidenta instituce Gaudíja Mathu samotného. Tento
výraz je uveden v důležitém článku s názvem „Gaudíja
Math“, který byl vytištěn ve třech částech počínaje
říjnovým vydáním Harmonistu v roce 1930. Jeho uveřejnění
tak překrylo listopadovou slavnostní inauguraci právě dokončeného
palácového chrámu nazývaného „Šrí Gaudíja Math“ na
Bág-bazaru v Kalkatě. Název článku se zvláště vztahuje
na tuto instituci v její nově objevené záři. První instalace
„Gaudíja Mathu“ tvoří hlavní příspěvek říjnového vydání
a titulní strana nese fotografii velmi váženého Džagabandhu
Bhakti Randžana19
,
který finacoval a řídil výstavbu chrámu. Tento článek
v Harmonistu
neuvádí
autora, což byla praxe dodávající takovýmto příspěvkům
známku silné redakční podpory (ne-li přímého autorství).20
Při oslavě významného kroku Misie směrem ke světovému kázání
Harmonist také využívá příležitosti zevrubně vysvětlit
duchovní (a do určité míry esoterickou) strukturu a funkci své
rozšiřující se organizace. „Gaudíja Math“ představuje
autoritativní esej o gaudíja vaišnavské eklezilogii.21
Tento
článek
postuluje řídící metaforu22
, kterou používají členové komunity k pochopení podoby a
činnosti své instituce Gaudíja Mathu: statný strom, jehož bující
větve se rozšiřují, aby pokryly svět. Tato metafora je
samozřejmě odvozena z deváté kapitoly Šrí Čaitanja-čaritámrity,
Ádi-líly „Strom přání oddané služby“. V ní je Maháprabhu
popsán jako zahradník, který přináší na Zemi tento strom
přání, bhakti-kalpa-taru,
zasazuje semeno v půdě Navadvípu a pěstuje rostlinku, která
roste, aby plodila ovoce Krišna premy všude a všem. Maháprabhu
není jen zahradníkem, ale i stromem sámotným
(krišna-premámara-taruh
svajam),
jakož i poživatelem a distributorem jeho ovoce.
Instituce
Gaudíja Math je projevem tohoto stromu. Jeho semeno, tak jak to
členové
chápali, zasadil a zaléval v Nadvípu, přímo v Maháprabhuově
rodišti, jeho zástupce Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura,
který žil v ústraní v tomto svatém místě od roku 1905 do roku
1914 a pronášel 192 kol denně, když plnil slib pronést miliardu
jmen. Většinu této jagjy vykonal v chýši, kterou postavil na
pozemku, kde 27. března 1918 přijal sannjás. Bhakti Vikáša Svámí
píše: „V den, kdy Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí přijal
sannjás, také založil Šrí Čaitanja Math v Májápuru, kde
odhalil službu Božstvům Šrí Šrí Gandharvice-Giridhárímu
spolu s Božstvem Pána Čaitanji, před kterým konal svůj slib
pronést miliardu jmen.“23
Tímto způsobem strom Gaudíjské misie zapustil kořeny v posvátné
půdě a brzy začal růst a větvit se, a to zejména v podobě Šrí
Gaudíja Mathu založeného v roce 1920 Bhaktisiddhántou Sarasvatím
Thákurem na 1 Ultadingi Junction Road v Kalkatě.24
Tento
obraz instituce je předložen v prvním vydání Harmonistu
(červen 1927). „Gaudíja Math: jeho poselství a činnosti“
začíná rétorickými gesty, která vyjadřují ducha dynamického
růstu, a líčí Gaudíja Math obrazem stromu – zakořeněného v
Májápuru („půdě zjevení“ Maháprabhua), který se větví do
Kalkaty a šíří po celé Indii:
Milostí
Pána gaudíjů
není dnes poselství Gaudíja Mathu neznámé komukoliv v celé
Gauda
déši,
a nejen v Gauda
déši,
ale v Naimišáranji,
Ajódhji, Prajágu, Káší, Šrí Brindábanu, Mathuře
na straně jedné a také v Dakšinátji
(jižní Indii) a v celé oblasti Urísy na straně druhé, (tak)
bylo dobře hlásáno poselství Gaudíja Mathu, hlavní větve Šrí
Čaitanja Mathu, který je kořenem zasazeným do půdy příchodu
Šrímana Maháprabhua – Šrí Májápuru Nabadvípa dhámu.
Poselství Gaudíja Mathu se dále šířilo přes Gaudamandalu,
Kšetramandalu a Bradžamandalu.
Po
otevření přemístěného Gaudíja Mathu v říjnu 1930 na
Bág-bazaru, který byl postaven jako centrum celosvětového šíření
gaura-vání,25
Harmonist toho měsíce začal výkladem hlubokého významu této
událostí (Harm. 28.5:129):
Gaudíja
Math je ztělesněním
nejvyšší služby Šrí Šrí Rádě-Góvindovi projevené milostí
áčárji v moderním městském prostředí.
...
Je ztělesněním
ideálu služby jediné osoby, která nepatří do tohoto či jiného
věku, ani do tohoto světa. Sebe-naplňujícím přáním této
jediné osoby se projevil ideál její služby Šrí Šrí
Rádě-Góvindovi v nejrušnějším městě této země v podobě
instituce pro praktikování a šíření nejdokonalejší služby
nejvyššímu Pánu.
Tato
instituce … vděčí
za svoji existenci co se týče založení i růstu Jeho Božské
Milosti Paramhansovi Šrílovi Bhaktisiddhántovi Sarasvatímu
Gósvámímu Maharádžovi ...
Gaudíja
Math se tedy zjevil a vzkvétá milostí áčárji.
Zde je jeho původ (Harm. 28,5:130):
Gaudíja
Math [v Kalkatě]
je hlavní větví Šrí Čaitanja Mathu ve Šrídhámu Májápuru.
Rozdíl mezi Gaudíja Mathem a Šrí Čaitanja Mathem se zcela podobá
rozdílu mezi jednou lampou zapálenou od druhé. Gaudíja Math je
rozšířením Čaitanja Mathu ve viditelné podobě do srdce světa.
Šrí Čaitanja Math je věčným původním zdrojem, i když je
projeven před zraky lidí tohoto světa, v transcendentálním
prostředí věčného sídla Božství. Činnosti Gaudíja Mathu a
ostatních sesterských Mathů jsou však v podstatě totožné s
činnostmi Šrí Čaitanja Mathu a jsou kategoricky odlišné od
běžných činností tohoto světa.
Použití
analogie s lampou je výmluvné.
Je převzato ze Šrí
Brahma-saṁhity
4.46, kde je objasněn vztah mezi Pánem Krišnou a Jeho expanzí.
Analogie, tak jak je zde použita, implikuje, že instituce samotná
je transcendentní a má stejný rys jako Pán samotný, jehož četné
expanze a subexpanze
se od Něho
neliší. Proto jsou Gaudíja Math a další Mathy duchovně totožné
s rodičovským Mathem v Májápuru a rovněž se sebou
navzájem.
A
nyní (Harm.
28.5:131):
Gaudíja
Math je totožný i s jeho zakladatelem áčárjou.
Členové, stoupenci a sídlo Jeho Božské Milosti jsou jeho údy.
Žádný z nich netvrdí, že je něčím jiným než plně
podřízenou částí této jediné osoby. Tato bezpodmínečná,
bezpříčinná, spontánní podřízenost vůdčí osobě se jeví
nejen jako slučitelná, ale naprosto nezbytná pro plnou svobodu
iniciativy podřízených částí.
V
tomto článku
je Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura označován jako „áčárja“,
ale na tomto jednom místě, vysvětlujícím povahu jeho duchovního
vztahu se (stejně duchovní) institucí, je výslovně odlišen jako
„zakladatel áčárja“. On je tou „vůdčí osobou“, které
instituce skládající se ze všech lidských a hmotných zdrojů
zasvěcených její službě, „vděčí
za svoji existenci co se týče založení i růstu“. Za těchto
podmínek se instituce neliší od svého zakladatele-áčárji.
Ve druhé
části
se „Gaudíja Math“ vrací k teologickému výkladu struktury a
funkce instituce (Harm. 28.6:165):
Veškerá
činnost
Gaudíja Mathu vychází z Jeho Božské Milosti Paramahansy Šríly
Bhakti Siddhánty Sarasvatího Gósvámího Mahárádže, duchovního
nástupce Šrí Rúpy Gósvámího, který byl původně autorizovaný
Šrí Čaitanjadévem, aby vysvětlil proces láskyplné duchovní
oddanosti ve prospěch všech duší. Realita celé činnosti Gaudíja
Mathu závisí na podnětu áčárji. Šrí Čaitanja Math ve
Šrídhámu Májápuru odhaluje zdroj Gaudíja Mathu. Áčárja věčně
sídlí s Nejvyšším Pánem Šrí Krišnou Čaitanjou v Jeho
transcendentálním sídle ve Šrídhámu Májápuru, Bílém ostrově
známém z písem. Odtud áčárja projevuje své zjevení na světské
úrovni pro vysvobození duší ze sevření matoucí energie a
uděluje jim láskyplnou oddanost nohám Šrí Šrí Rádhy-Góvindy.
Odnože Šrí Čaitanja Mathu jsou rozšířením centra pro
udělování milosti ve prospěch duší ve všech částech světa.
Uznání spojení se Šrídhámem Májápurem je zásadní pro
realizaci pravé podstaty Gaudíja Mathu a milosti áčárji.26
Je
pozoruhodné, že použití titulu zakladatel-áčárja
jako odkazu na Bhaktisiddhántu Sarasvatího Thákura se objevuje
podruhé na stránkách Harmonistu. Ve vydání ze 24. prosince
1936 (Harm. 33.4:90-96) článek s názvem „Gaudíja Math“ –
tentokrát výslovně připisovaný „prof. Niši Kantovi Sanjálovi
M.A.“ – obsahuje tato slova: „Gaudíja Math je nástrojem a
protějškem Jeho Božské Milosti Paramahansy Paribradžákáčárji
Šrí Šrímad Bhakti Siddhánty Sarasvatího Gósvámího Mahárádže.
Žije, pohybuje se a trvá v zakladateli-áčárjovi.“27
Týden po zveřejnění těchto slov Bhaktisiddhánta Sarasvatí
Thákura opustil tento svět.
Stručně
řečeno, vidíme, že se přesný výraz s pomlčkou
„zakladatel-áčárja“ objevil v knize Šrí
Krišna Čaitanja,
aby odlišil čtyři formativní učitele, kteří poté, co zdědili
prvotní starobylé učení předané původně samotným Bohem, je
byli schopni oživit a redigovat pro trvalé šíření, bez
zkreslení nebo zkrácení v degradovaném a degradujícím prostředí
Kali-jugy. Spojením jejich učení s vlastním realizovaným
poznáním obdařili další generace normativním modelem myšlení,
cítění a jednání, jakož i specifickou spásonosnou silou.28
----------------------------------------------------------------------------------------------------
17
Toto je výraz, který obvykle používal Šríla Prabhupáda. V
Gaudíja Mathu byl výraz „zakladatel-áčárja“
podobně vyhrazený pro označení této skupiny. Názorný příklad:
V Harmonistu z října 1931 (Harm. 29,4:125) nacházíme zmínku o
„Šrílovi Višnu Svámím, zakladateli-áčárjovi jedné ze čtyř
vaišnavských sampradájí“. (Nachází se v popisu exponátů
„Výstavy teistického vzdělávání“ konané toho roku v
Kalkatě). Na stejné stránce je Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura
označen jako„áčárja gaudíja vaišnavů“. (Je zajímavé, že
Šrí
Krišna Čaitanja
byl publikován až v březnu 1933.)
18
Harm. 28.5:129-135, 28.6:163-168, 28.7:216-220.
19
Velmi úspěšný
podnikatel, který se stal žákem Bhaktisiddhánty Sarasvatího
Thákura. Pro popis tohoto oddaného ve stavu hospodáře, viz SBV
2:364-371.
20
Styl i
obsah jasně poukazují na Nišikánta Sanjála jako na autora. Viz.
poznámka 15
výše o jeho blízkém vztahu – zejména v oblasti psaní v
angličtině – s Bhaktisiddhántou Sarasvatím Thákurem.
21
„Eklezilogie“
označuje
odvětví teologie zabývající se duchovní konstitucí a funkcí
církve (ecclesia).
Tento termín byl vytvořen v 19. století v Anglii, aby
vyjadřoval úvahy týkající se církevní architektury –
výstavby a výzdoby fyzické stavby. V současné době je termín
ve svém křesťanském kontextu rozšířen, aby se zabýval tématy
jako jsou: Jaký je vztah církve k Ježíši nebo Bohu? Nebo k
Božímu království? Jak církev zachraňuje? Jaký je vztah církve
ke světu nebo k sekulární společnosti? Naše vlastní vaišnavská
tradice faktickou eklezilogii má a tak můžeme pohodlně tento
termín převzít. Oxfordský anglický slovník uvádí pro
„ecclesia“
tuto definici: „Řecké slovo pro řádně svolané shromáždění;
aplikované hlavně na veřejné shromáždění aténských občanů.
S počátkem křesťanství se stalo obvyklým slovem pro církev.“
Toto slovo se pěkně hodí na naši situaci: jsme také shromáždění,
kongregace – sabhá
jako ve „Višva-vaišnava-rádža sabhá“. A jak uvidíme,
posvátná architektura hraje v ISKCONu významnou roli, tak
jako u jeho předchůdce.
22
„Řídící
metafora“ je převzata z literární kritiky. Označuje metaforu,
která prostupuje celým literárním dílem nebo je organizuje.
23
SBV 1:66. Toto vysvětlení
o původu Gaudíjské misie je založeno na materiálu v SBV, „Část
první: Biografický přehled“ (SBV I: 1-122).
24
Tyto prostory byly pořízeny
v roce 1918 jako centrum kázání v Kalkatě s názvem „Bhaktivinóda
Ásana“. V té době tam bydleli čtyři grihasthové se svými
rodinami; Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura měl byt na střeše
(SBV 1:68-9). Toto místo bylo v roce 1920 přeměněno v chrám
s názvem „Gaudíja Math“. Zde se o dva roky později Šríla
Prabhupáda poprvé setkal se svým duchovním mistrem.
25
„Šríla
Bhaktisiddhánta Sarasvatí nařídil
[Džagabandhuovi], aby postavil chrám, odkud by se mohlo
Gaurasundarovo poselství šířit do celého světa“ (SBV 2: 366).
26
Asi o pět
let později (15. března 1935) nacházíme stejnou eklezilogii
zopakovanou v Harmonistu. V článku s názvem „Šrídhám Májápur“
(Harm, 32,14: 313-315) je přísně zamítnut návrh na přemístění
„rodičovského Mathu“ ze Šrí Čaitanja Mathu v Májápuru do
Šrí Gaudíja Mathu v Kalkatě, ačkoliv o něj bylo „požádáno
se všemi znaky upřímného dotazu“, s odůvodněním, že
„Šrídhám Májápur je sestoupené Božské sídlo“ a „Gaudíja
Math v Kalkatě a pobočky Mathů Misie po celém světě mají své
duchovní odůvodnění pro územní existenci jako školicí
střediska pro službu Šrídhámu Májápuru.“
27
Zde autor upravil známý výrok z křesťanské
Bible: „Vždyť jím [Pánem] žijeme, hýbeme se a trváme...“
(Sk. 17:28).
28
Šríla Prabhupáda: „Áčárja
dává vhodnou metodu pro překročení oceánu nevědomosti přijetím
lodě Pánových lotosových nohou a pokud se tato metoda přísně
dodržuje, nakonec následovníci dosáhnou Pánovou milostí cíle.
Tato metoda se nazývá áčárja-sampradája.
Proto je řečeno: sampradája-vihíná
je
mantrás te nišphalá matáha
[Mantra přijatá mimo autorizovanou posloupnost přísných
následovníků je neúčinná.] (Padma Purána). Áčárja-sampradája
je přísně autentická. Z tohoto důvodu je třeba přijmout
áčárja-sampradáju;
jinak bude snaha člověka marná“ (ŠB 2.10.31 výklad).